Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Vlissingen
Vlissingen, op de grens van land en water, waar we vaak weggaan, dagje uit of vakantie, maar altijd weer blij zijn als we thuis komen.
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Vlissingen. Een stad aan het water



Mijn Profiel

fraagis
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Collages 1
18 augustus 2019 22:15

Collage's
18 augustus 2019 22:14

Van deze krijg ik nooit genoeg
18 augustus 2019 11:20

Collages 3
18 augustus 2019 11:13

Collages 2
18 augustus 2019 11:07




Fotoboeken


Z-VL F2 (13)
_
Camera obscura (11)
_

Vielsalm en Omgeving (15)
_
Sail 2007 Vlissingen (14)
_

Zoutmijn in Wieliczka (26)
_
Rotterdam (13)
_






Weblog Vrienden


Mo en zo
Van: Marianne

Mijmeringen
Van: Ofsen

Herrie
Van: Herrie

Redsblog
Van: redone




Gastenboek berichten

Helga22
22 oktober 2015 10:49
_
Zeer coole site . groeten

Ria(Redsblog)
01 juni 2015 12:24
_
Proficiat Frans, fijne dag!!!!!

Joop Gijsen.
17 oktober 2014 16:56
_
Frans leuk dat filmpje over de Ruyter.




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Briesje om 14:26
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Tharisis om 14:26
_
Nieuwe Weblog reactie geplaatst

Door LadyLely om 14:26
_
LadyLely Online

Door Marja1961 om 14:26
_
Marja1961 Online

Door Marja1961 om 14:26
_
Marja1961 Online

Door xxmokum om 14:25
_
Xxmokum Online

Door Ruud_62 om 14:25
_
Ruud_62 Online

Door hehety om 14:25
_
Nieuwe Reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Het gemaal De Piet, gelegen bij Lewedorp



Het gemaal De Piet, gelegen bij Lewedorp, bemaalthet circa 3000 ha. grote gebied Schenge op Zuid Beveland. De aanvoer vindt plaats via de Wester Schenge. Geloosd wordt, via de Piet, op het Veerse Meer.

Vroeger scheidde de getijdegeul de Schenge het eiland Wolphaartsdijk van Zuid Beveland. Door verlanding en indijking van de aan de Schenge gelegen polders raakte de Schenge afgesloten van open water, met als gevolg wateroverlast voor de achterliggende gebieden. In 1874 werd daarom een circa 2,5 km lange geul gegraven om het overtollige water uit de Schenge naar de Zandkreek te voeren. Deze geul en de erin aanwezige uitwateringssluis kregen de naam De Piet. Ook hier trad verzanding op, hetgeen er in 1912 toe leidde dat het toenmalige Waterschap Zuid Beveland bij de zeesluis een tijdelijk stoomgemaal liet bouwen. Dit gemaal was uitgerust met een centrifugaalpomp met een capaciteit van 70 m3/min. en werd aangedreven door een locomobiel. De capaciteit bleek al spoedig te klein, zodat in 1917-1918 een groter definitief stoomgemaal gebouwd werd: het gemaal De Piet.

De installatie bestond uit een door een stoommachine (de voormalige locomobiel) aangedreven centrifugaalpomp, fabrikaat Stork-Werkspoor, met een capaciteit van 250 m3/min en een kleinere Stork-centrifugaalpomp die door een Brons-dieselmotor werd aangedreven. De stoommachine kon zowel met kolen als met olie gestookt worden. Oorspronkelijk was er achter het gemaal een ketelhuis met inpandige kolenopslag, dat haaks op het huidige gebouw stond; het gemaal had toen dus een T-vormige plattegrond. Voorts was er een sluis waardoor onder vrij verval geloosd kon worden. Deze sluis is nu dichtgezet. Al spoedig bleek de capaciteit van het gemaal te klein, omdat door steeds verdergaande verzanding lozing langs natuurlijke weg bijna niet meer mogelijk was en volledige bemaling van het gebied noodzakelijk werd. Dit leidde ertoe dat in 1928 de kleine centrifugaalpomp en de dieselmotor vervangen werden door de thans nog aanwezige 180 pk sterke driecilinder Werkspoor-dieselmotor en centrifugaalpomp met een capaciteit van 250 m3 per minuut bij een maximale opvoerhoogte van 1,00 meter.

De stoomaandrijving is in 1936 vervangen door een elektromotor. Deze motor is in 1972 vervangen door een ACEC elektromotor die op zijn beurt in 2006 werde vervangen door een Euromotor elektromotor met een vermogen van 160 kW. Deze drijft thans geheel geautomatiseerd de uit 1917 daterende pomp aan. De dieselmotor staat al sinds de jaren ´80 van de twintigste eeuw stil. De uit 1928 daterende pomp is in 2012 gereviseerd en voorzien van een nieuwe elektrische aandrijving, zodat deze nu ook weer operationeel is. De dieselmotor is museaal in het gemaal blijven staan. De restauratie van het gemaal en de sluis vond plaats in de periode 2009-2013.




















Geplaatst op 22 mei 2014 07:41 en 1056 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_

Er zijn nog geen reacties gegeven.